Overzicht begint bij inzicht

Meerdere keren per dag worden we bewust gemaakt van het feit dat alles duurder aan het worden is. Prijsstijgingen nemen soms bizarre vormen aan. Ondernemers worden onzeker gemaakt door tal van factoren. Maar je hebt als ondernemer geen keuze, je moet beslissingen nemen in hele onzekere tijden. Om te overleven, om geld te kunnen verdienen, om je personeel aan de slag te kunnen houden. Het is belangrijk om inzicht te krijgen en behouden. Want door inzicht te krijgen in de onzekerheden, creëer je overzicht.

Overzicht begint bij inzicht

Vier meest voorkomende onzekerheden van ondernemers

De huidige omstandigheden op de markt zorgen ervoor dat je als ondernemer onzeker wordt. Plannen veranderen continu. Maar waar zitten die onzekerheden precies? Wij zetten de vier meest voorkomende onzekerheden van ondernemers voor je op een rijtje.

  1. Schaarste 
    Er zijn geen materialen beschikbaar of je hebt te kampen met erg lange levertijden. Voor producenten heeft dit vaak nog grotere consequenties. Het kleinste onderdeel dat ontbreekt kan ervoor zorgen dat het gehele product niet gemaakt kan worden. Alle overige onderdelen zijn al betaald, er is al aan het product gewerkt, dus er is al arbeid ingezet en betaald.
  2. Personeelstekort 
    Er zijn geen (of niet voldoende) mensen om de producten te produceren. Om gek van te worden! Als producent heb je eerst enorm veel moeite moeten doen om je materialen binnen te halen vervolgens zie je dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn om de producten te maken.
  3. Stijgende kosten 
    Andere kosten, zoals energieprijzen blijven stijgen. Heb je eindelijk materiaal én mensen in huis, is het zinloos om te produceren omdat er onder aan de streep geen geld meer valt te verdienen.
  4. Afnemer gaat op zoek naar alternatieven 
    Wanneer je zelf lange levertijden moet afgeven, moet je hopen dat consumenten of bedrijven niet afhaken en op zoek gaan naar alternatieven. Hierdoor je moet vrezen dat je uiteindelijk met een voorraad komt te zitten, die je niet meer kunt verkopen.

Bonus: de 5e onzekerheid 

Er is een hele belangrijke onzekerheid die ik hieraan toe wil voegen. Dat is de onzekerheid wat er met je financiën gaat gebeuren. Uiteindelijk gaan die andere onzekerheden ertoe leiden dat ook het geld opraakt. Lange levertijden is één ding, maar de consequentie is dat je vaak je materialen en mensen al betaald hebt, maar dat je nog lang moet wachten voordat je de producten kunt verkopen en weer geld binnenkrijgt. Het ontbreken van het kleinste onderdeel kan daardoor enorme consequenties hebben. Je krijgt een situatie dat je orderportefeuille goed gevuld is, maar toch kom je in de problemen. Als de kredietruimte bij de bank ontoereikend is, heb je een groot probleem.

Grip op je financiën 

Er is dus werk aan de winkel! Er zijn maar weinig bedrijven waar momenteel alles op rolletjes loopt en waar geen onzekerheden zijn. Ook de ondernemingen in de dienstverlening mogen gerust oppassen. Want als je klant in de problemen komt, loop je zomaar het risico dat jouw verleende diensten ook niet betaald worden. Het is alle hens aan dek.

Leun niet achterover

Natuurlijk zijn er veel zaken waar je op moet letten, maar omdat Bouffantes nu eenmaal in de financiën zit, is dat waar wij ons op focussen. En daarbij hebben wij eigenlijk maar één boodschap: leun niet achterover, maar ga er eens even goed voor zitten en breng je risico’s in kaart.
Of je nu een zzp-er, zmp-er, grote of kleine onderneming hebt, je moet weten of je risico loopt. Zo ja, kun je die het hoofd bieden? Daarvoor heb je overzicht nodig.

Cash is King

Is dit iets nieuws? Nee zeker niet. Ik heb vaak geroepen en geschreven over het belang van cashflow. En ik blijft het doen, zolang ik denk dat er nog verbetering mogelijk is. ‘Cash is King’, we zullen het hard nodig hebben in de komende tijd.

Inzicht door overzicht

Heb jij een goed overzicht van

  • je (vaste en variabele) kosten? 
  • je inkopen? 
  • je betaaltermijnen?
  • de situatie bij je klanten?
  • de gevolgen als je niet (tijdig) kunt leveren? 

Als je op alles ‘ja’ kunt antwoorden, ben je goed bezig. Zit er een ‘nee’ tussen, dan moet je jezelf afvragen of je daarmee een risico loopt. Ik zeg niet dát je een risico loopt, ik vraag om na te gaan óf je een risico loopt. 

Handige checklist

Denk je dat je een risico loopt? Volg dan deze checklist:

  1. Begin met het maken van een overzicht van je inkomsten en uitgaven in de tijd. Wanneer verwacht je dat klanten betalen, wanneer verwacht je bepaalde kosten of inkopen?
  2. Weeg af wat het risico is dat een klant later of niet betaalt.
  3. Kijk een paar maanden vooruit en maak de beste inschatting. 

Zet alles in een spreadsheet of op papier zodat je het duidelijk ziet en zorg dat je het up-to-date houdt. Zodra er iets verandert, zie je direct de consequenties. 

Houd de communicatie open

Met dit overzicht krijg je uiteindelijk inzicht in je kasstroom en daarmee ook inzicht in het risico dat je loopt, in deze bizarre tijden, om in de financiële problemen te komen. Ontstaan er mogelijk problemen, probeer dan tijdig afspraken te maken over leveringen of betalingen aan je leveranciers.
Zorg dat je regelmatig met je klanten praat, zodat je weet hoe zij ervoor staan. Als dat niet lukt, praat dan met de bank of er mogelijkheden zijn. Het is vooral belangrijk dat je niet wacht totdat het je overkomt, het is belangrijk dat je zo vroeg mogelijk inzicht hebt en tijdig actie onderneemt.

Kom je er zelf niet uit? Dan zijn er altijd mensen die je daarbij kunnen helpen!
Wil je met ons sparren over jouw onzekerheden of kunnen we je ergens anders bij helpen? Neem dan contact met ons op.