Het is weer tijd voor de belastingaangifte

Het is weer zover! Tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte. Ieder jaar blijft dit voor veel mensen een lastig proces en daar kunnen wij ons alles bij voorstellen.
Het motto van de Belastingdienst is al jaren ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Maar daar zet ik toch echt mijn vraagtekens bij. Zodra er sprake is van bijzondere omstandigheden, wordt het al snel een heel complex verhaal. Het verkopen/kopen van een eigen woning is al lang niet meer het simpelweg invullen van postcode, huisnummer en WOZ-waarde. Nee, je krijgt al snel te maken met renteaftrekbeperkingen, eigenwoningreserves, bijzondere situaties en ga zo nog maar even door.

Het is weer tijd voor de belastingaangifte

Het lijkt zo simpel: even de gegevens uploaden die de Belastingdienst al heeft en je bent al een heel eind op weg. Maar zelfs dan moet je voorzichtig zijn en alles controleren.

Belastingproces Bouffantes

Wij willen graag stilstaan bij het proces van belastingaangifte dat wij volgen voor onze klanten. Gewoon om je wat meer inzicht te geven in hoe wij het aanpakken en hoe dat proces bij ons verloopt.

Machtiging

Het proces begint vaak bij de machtigingen die wij bij jou opvragen. Via deze machtigingen zijn wij in staat om gegevens direct op te vragen. Denk dan bijvoorbeeld aan aanslagen, maar ook gegevens die wij (net als particulieren) kunnen inlezen zoals ‘vooraf ingevulde gegevens’. Zeker dat laatste is erg handig voor ons, zo weten wij namelijk welke informatie bij de Belastingdienst al aanwezig is en kunnen wij dit eenvoudig afstemmen met de gegevens die wij van jou ontvangen.

Uitstel

Jaarlijks kunnen wij bij de Belastingdienst bovendien uitstel aanvragen voor het doen van aangifte.
Dat is een regeling die wij kunnen gebruiken, zodat wij de aangiften voor onze klanten kunnen verspreiden over een langere periode en niet alles vóór 1 mei of 1 juni van elk jaar klaar moeten hebben. Door het aantal aangiften dat wij verzorgen is het niet altijd mogelijk om aan die deadline te voldoen. Vandaar dat onze klanten de aangiften vaak ook na 1 mei ontvangen.

Aanleveren informatie via portal

Als wij een aangifte doen, komt er een verzoek van ons om allerlei informatie aan ons te verstrekken. Tegenwoordig wordt deze informatie grotendeels via ons portal aangeleverd. Dit is veel veiliger dan via e-mail en daarnaast wordt de privacy ook beter gewaarborgd.

Natuurlijk is het ook mogelijk om documenten al te uploaden voordat wij de aangifte doen. Dat kan, zodra je als klant een document ontvangt dat voor ons belangrijk kan zijn. Een groot voordeel van onze portal is bovendien dat al je documenten veilig op één centrale plaats bewaard worden.

Accorderen en aanleveren

Zodra een aangifte klaar staat, krijg je een bericht via het portal om deze aangifte nog een keer zorgvuldig door te nemen en te accorderen. Als dat is gebeurd, zorgen wij dat de aangifte tijdig bij de Belastingdienst wordt aangeleverd. Volgt er een aanslag, dan krijgen wij die normaal gesproken ook via onze aangifte software binnen en kunnen wij zien of deze overeenstemt met de aangifte.

Tja, ook wij kunnen het niet leuker maken, maar we blijven bezig om het makkelijker te maken.
Heb je een idee waardoor wij het jou nóg makkelijker kunnen maken? Deel deze dan gerust met ons!